sunnuntai 10. elokuuta 2014

Blogirinki ja yhteistyökuviot Ruokahommissa

Kuten varmasti on käynyt ilmi, postailen Ruokahommiin aina silloin tällöin reseptejä, jotka olen tehnyt yhteistyössä jonkin firman kanssa. Yhteistyöpostaukset ovat Blogiringin organisoimia ja saan niistä korvauksen. Hoksasin, etten ole avannut asiaa täällä blogissa sen kummemmin, joten päätin kertoa kuvioista hieman näin jälkijunassa.

Sain kutsun Blogirinkiin kohta kaksi vuotta sitten ihan ensimmäisten blogien joukossa. Olen ollut liittymispäätökseeni enemmän kuin tyytyväinen. Blogiringin kautta olen saanut monia mielenkiintoisia yhteistyökumppaneita ja tullut kehitelleeksi pinon herkullisia reseptejä, jotka ilman kampanjoita olisivat jääneet kehittämättä. Parasta kamppiksissa on ollut se, että silloinkin, kun kokkailu- ja postailumotivaatio ovat olleet karkuteillä, ovat sovitut kampanjat motivoineet minua kehittämään jotain uutta ja avaamaan blogin päivitysikkunan. Yhteistyö on alusta asti toiminut mutkattomasti sekä Blogiringin että yhteistyökumppanien suuntaan. Minulle on osattu tarjota itseni ja blogini näköisiä kampanjoita eikä yksikään kampanjoista ole tuntunut pakkopullalta, päinvastoin.

Blogiringin uudehkot nettisivut ovat aika huikea inspiraation lähde. 


Blogiringin etu on se, että bloggaaja saa pysytellä omalla tontillaan häärimässä entiseen tapaansa eikä Blogiringin puolelta tule mitään rajoitteita, pyyntöjä, ohjeita tai käskyjä. Kampanjat hoituvat ammattitaitoisesti ja minulle bloggaajana kaikki on tehty todella helpoksi. On mukava tehdä blogilla toisinaan pientä tienestiä, mutten koskaan panisi rahaa etusijalle ja ryhtyisi diileihin, jotka eivät sopisi blogini pirtaan. Sen tähden en esimerkiksi ole ollut halukas siirtämään Ruokahommia minkään portaalin tai sivuston alle, sillä ne ovat aina tuntuneet jollain tapaa rajoittavilta diileiltä.

Blogirinki on kasvanut huimasti siitä kymmenen blogin ydinporukasta (nykyään meitä taitaa olla jotakuinkin sata!) ja yrityksellä vaikuttaisi menevän hyvin. On hienoa kuulua porukkaan. Koen, että Blogirinki on osaltaan auttanut oikaisemaan sitä iänikuista harhaluuloa, että bloggaajan tulisi kirjoittaa ilmaiseksi ja useimmiten ilman mitään yhteistyömainintaa kehupostaus jostakin tuotteesta. Kyseisen kaltaiset yhteistyöehdotukset ovat selvästi vähentyneet viime aikoina, mutta kyllä niitä yhä edelleen postiluukusta tipahtelee.

Toisinaan meinaan ahdistua siitä ajatuksesta, että kampanjapostaukset saattavat ehkä häiritä blogin lukijoita. Toisaalta tämä on nostanut esiin myös positiivisen ilmiön: välttääkseni sen, että blogini olisi pelkkää kampanjapostausta, olen ryhtynyt päivittämään hiukan ahkerammin. Uskoisin myös, että ruokabloggaajana kamppikset sujahtavat blogin sisältöön melko luontevaksi osaksi, sillä ne sisältävät lähes poikkeuksetta reseptin. Sellaisen reseptin, jonka takana voin seistä, joka on herkullinen ja kokeilemisen arvoinen eikä vain jotakin tiettyä tuotetta varten tehty. Toivottavasti se välittyy myös lukijoille.

Minua kiinnostaa kovasti blogimaailma, joka on selvästi ollut viime vuosina muutoksen pyörteissä kampanjoiden, tienaamisen ja portaalien astuttua vahvasti mukaan. Ottaisinkin mielelläni vastaan kommentteja ja ajatuksia siitä, millaisina kampanjapostaukset lukijoille näyttäytyvät. Häiritsevätkö ne? Tuntuvatko ne yhtä arvokkaalta sisällöltä kuin tavalliset reseptipostaukset? Onko yhteistyökuvio ilmaistu tarpeeksi selkeästi? Mitä ajatuksia bloggaamisella tienaaminen ylipäätään herättää? Sana on vapaa!

Kuvan brooklyniläiset ricottapannukakut eivät liity tapaukseen. 


6 kommenttia:

  1. Ei yhteistyöt ainakaan mua haittaa, päinvastoin. Ihan mielenkiintoista seurata, miten erilaisia reseptejä bloggaajat loihtii tismalleen samasta tuotteesta. Lähes poikkeuksetta ruokabloggaajat kirjoittaa ja kuvaa ihan vaan harrastuksena. Satunnaiset pennoset tietyn raaka-aineen ympärille rakennetusta reseptistä on melko pieni lisäansio työmäärästä, minkä annoksen suunnittelu, valmistus ja lopullisen blogipostauksen tekeminen kuitenkin vaatii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Totta puhut, on tosiaan mielenkiintoista itsekin käydä kurkkimassa, mitä muut ovat samoista aineksista kehittäneet. Tuokin on aivan totta, että reseptin kehittäminen ja siitä bloggaaminen käyvät aivan täysin työstä ja vievät toisinaan tuntikaupalla aikaa. Mutta onhan se toki myös kivaa ja mieleistä hommaa. :)

      Poista
  2. Ei minuakaan yhteistyöt haittaa, mutta siihen yleensä kyllästyn kun joka toiseen blogiin pamahtaa samaan aikaan saman tuotteen esittely/resepti/jotain. Eikä sekään haittaa, sillä ne on helppo jättää lukematta. Erityisesti jos tekstien pohjana on käytetty samaa markkinointimateriaalia, lukeminen jää muutamaan. Olisi kivempi jos postaukset ilmestyisivät eri aikoina, mutta ymmärrettävää että uusia tuotteita täytyy promota samanaikaisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Olen samaa mieltä, monia blogeja lukiessani olen törmännyt juuri tuohon, että postaukset ilmestyvät samanaikaisesti monissa blogeissa. Se on kieltämättä puuduttavaa. Tuo tuorein Valio-postaukseni taitaa olla tähän mennessä blogissani ainoa täsmälleen samaan aikaan muiden kampanjassa mukana olleiden kanssa julkaista postaus. Usein pyritään hajauttamaan postaukset samasta aiheesta porrastetusti viikon välein. Erityisesti muoti- ja lifestyleblogeissa törmää juuri tuohon, että koska itse postaus on oikeastaan vaan jonkin tuotteen esittelyä ja arviointia, saattaa teksti helposti olla puuduttavaa markkinointimateriaalia - ja vieläpä samaa tekstiä monissa blogeissa. Ruokabloggaajana reseptin pointtina yritän aina pitää reseptin, jolloin postauksesta ei tule puuduttava mainospläjäys.

      Hyviä ajatuksia, kiitos!

      Poista
  3. Pohdin juuri omassa blogissani ruokasomen kaupallistumista. Minusta siinä, että yritykset käyttävät blogeja tuotemarkkinoinnissaan , ei ole mitään pahaa, päinvastoin. On etsittävä uusia markkinointikanavia koko ajan ja bloggaajille pikkuansio tulee tarpeeseen. Oleellista on, että bloggaaja valitsee ne tuotteet joiden puolesta puhuu, itse. Muutenhan blogimaailmasta tulee vain yritysten markkinointikoneiston osa. Tsemiä jatkoon, upeita kuvia sulla! -Jenni, Kaksi murua

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä aihetta on hyvä pohtia, ja on mielenkiintoista lukea bloggaajien ja lukijoiden ajatuksia asiasta. Olen samaa mieltä, että tuotteet tulee olla itse valittuja ja sitä myöden blogin tyylisiä ja omaan ruokafilosofiaan sopivia. Toistaiseksi olen itse saanut Blogiringiltä ainoastaan mieluisia asiakkaita, mutta kieltäytyisin kyllä, mikäli mainostettava tuote ei sopisi ollenkaan minun ruokakaappiini.

      Poista