maanantai 23. kesäkuuta 2014

New York ja ihanat brunssit

Aloitin kesälomani kymmenen päivän reissulla New Yorkiin. Reissu oli kaikkea sitä, mitä olin ennalta odottanut ja tietysti paljon enemmän. Näimme, koimme, söimme ja joimme joka päivä ihan hirveästi kaikkea ja silti jäi ihan hirveästi kaikkea seuraavan reissun varalle.

Yksi parhaista asioista New Yorkissa oli ehdottomasti ruoka. Ihan mitä tahansa söimmekään, se oli sekä todella herkullista että sopivan edullista. Näimme hiukan vaivaa etukäteen hyväksi kehuttujen ruokapaikkojen etsimiseen ja se kyllä kannatti. Valtavaan kaupunkiin mahtuu yli 25 000 ravintolaa, joten on jossain määrin helpottavaa tietää etukäteen, missä kannattaa syödä. Toki jätimme tilaa spontaaneillekin ravintolavisiiteille ja saimme niinäkin kertoina vain hyvää ruokaa.

Jaan New York -postauksen kahteen osaan ja tässä ensimmäisessä keskityn brunsseihin ja aamiaisiin. Ne ovat tietysti ja yhä edelleen kovasti in New Yorkissa ja päivän aloittaminen runsaalla brunssilla kyllä ehdottomasti kannattaa. Annoskoot ovat niin isoja ja brunssit niin lounasmaisia, että nälkää sai odotella ihan alkuiltaan asti.

Five Leavesin terassilla, pöydässä elämän eliksiirit.
Asuimme Brooklynissa, itäisessä Williamsburgissa, joka tuntui olevan brunssikeitaiden mekka. Ensimmäinen Brooklyn-brunssi räjäytti samantien potin. Greenpointin kaupunginosassa, ihanan Beacon's Closet -vintageliikkeen kulmilta löytyi kenties koko reissumme paras aamiainen Five Leaves -ravintolasta. Paikka oli pieni, mutta saimme heti paikat ulkoterassilta. Palvelu oli erinomaista, kuten New Yorkissa melkeinpä joka paikassa. Tilasimme marokkolaisen munakokkeleivän, kotitekoista granolaa jogurtilla ja marjoilla sekä valtavan pinon ricottapannukakkuja. Latte oli seuralaiseni mielestä erinomainen, itse nautin ihan hyvää vihreää minttuteetä. (Minttutee tuntuu olevan kovin suosittua kaupungissa, ja täytyy sanoa, että entisenä minttuteen anti-ystävänä aloin minäkin sulaa sille.)

Maroccon scramble @ Five Leaves.

Marokkolainen kokkeli oli kasattu järisyttävän hyvän hapanleivän päälle ja lisukkeina oli avokadoa, chiliä, jonkinlaista makkaraa, kikherneitä ja reilusti korianteria. Olimme aivan myytyjä. Tätä on kokeiltava kotona. Granola oli niin ikään herkullista, joskin jogurttia olisi saanut olla enemmän. Ricottapannukakkuja meille oli suositellut asuntomme emäntä, (joka oli ammatiltaan ruokavalokuvaaja!) ja pannarit olivat ihan ehdottomasti koko reissun paras jälkiruoka. Mehukkaita, täyteläisiä, ihan täydellisiä. Lisukkeina banaania, vaahterasiirappia, marjoja ja voi-hunajapallo. Voitte arvata, että lähdimme aamiaiselta pois melkoisesti vaappuen. Hintataso oli erittäin kohtuullinen, jättibrunssimme maksoi tippeineen 50 dollaria eli n. 19 euroa per naama. Annoskoot olivat niin valtavat, että osa ruoasta jäi valitettavasti syömättä.

Ricotta pancakes @ Five Leaves.
Kävimme loistavassa Five Leavesissa myös toistamiseen. Söin elämäni ensimmäisen burgeriaamiaisen. Burgerissa oli nykiläiseen tapaan käytetty ruohoa syöneen naudan lihaa ja se maistui erinomaiselta. Seuralaiseni söi BLAT-leivän (perinteinen BLT, mutta avokadolisällä) ja kehui hyväksi. Jälkkäriksi otimme puoliksi lajitelman jäätelöitä, joiden makuja olivat musta seesami, tangeriini ja suolainen kinuski. Tosi herkullista. Sanoisin, että Five Leavesiin kannattaa ehdottomasti tulla kauempaakin. Kahden hengen seurueemme onnistui saada pöytä saman tien kiireisimpäänkin brunssiaikaan, isompien seurueiden näimme odottavan jonkin aikaa. Varauksia mestaan ei oteta. Aamiaista on tarjolla jokaisena päivänä viikossa.

Ravintola Egg oli kauniisti sisustettu.
Asuntomme emännän mielestä kenties koko kaupungin paras aamiainen löytyi lähistöltä Egg-nimisestä ravintolasta. Olin saanut vinkin samaiseen mestaan myös blogiini (kiitos!) ja niinpä käpyttelimme paikalle. Pääsimme heti istumaan ja saimme erinomaista palvelua. Paikka poikkesi tunnelmaltaan muista näkemistämme kahviloista ja ravintoloista: sisustus oli skandinaavisen vaalea ja pelkistetty. Tarjoilijat olivat pukeutuneet boheemisti maatilatyyliin ja myös menu oli countryside-henkinen. Otimme tietysti munia eri tapaan valmistettuna, lisäksi hush puppieseja (friteerattuja perunahakkeluspalleroita), kinkkua, gritsejä (polentaa juustolla) ja muhitettuja tomaatteja. Jälkkäriksi nautimme karamellisoitua greippiä mintulla.

Egg:ssä ei hienosteltu annosten ulkonäön suhteen.
Kaikki oli hyvää, joskin suolaa oli makuumme liian vähän. Erityisesti pidin gritseistä ja tomaateista. Katselin paikan lounas- ja illallislistaa, jotka näyttivät todella herkullisilta. Aamiainen oli mielestäni perushyvä ja uskonkin, että paikan huippusuosioon vaikuttavat sen hiuken poikkeava henki ja tyyli sekä se, että ainakin munat ja kasvikset tulevat suoraan ravintolan omalta maatilalta. Lähi-, luomu- ja farmiruoka ovat todella isoja trendejä aina ja ikuisesti New Yorkissa, ja ravintolat taistelevat asiakkaiden suosiosta pyrkimällä saamaan mahdollisimman läheiset suhteet mahdollisimman hyviin farmeihin. Näin ollen Egg:n suosio oman farmin myötä on aika taattu. Aamiaista saa viikon jokaisena päivänä.

Kolmas mainitsemisen arvoinen brunssimesta oli Brooklynin Carrol Gardensin alueella sijaitseva Buttermilk Channel. Läheisestä kanaalista nimensä ottanut ravintola tarjoaa klassista nykiläistä brunssia sekä illallista. Hintataso oli laatuun nähden erittäin kohtuullinen. Alkuun otimme mimosat ja bellinit, joimme ne tiskillä pöytää noin 15 minuuttia odotellessamme. Palvelu oli jälleen häkellyttävän hyvää: tarjoilijamme järjesti meille pyytämättä mahdollisimman hyvän paikan terassilta varjon alta. Buttermilk Channelissa nautin reissun parhaan teen, tosi hyvälaatuista vihreää senchaa oikeaoppisesti haudutettuna. Myös kahvi oli kuulemma hyvää. Söimme kumpikin annokset nimeltä Eggs Huntington: buttermilk bisquitsien (pehmeitä, skonssimaisia leivonnaisia) päällä oli ilmakuivattua maalaiskinkkua, uppomunia ja täydellistä hollandaisea kevätsipulilla. Lisukkeena oli raikas salaatti. Ihan täyden kympin aamiainen! Harmittamaan jäi, ettemme jaksaneet syödä enää mitään muuta. Vahva suositus Buttermilk Channelille! Brunssi tarjolla vain viikonloppuisin.

Eggs Huntington @ Buttermilk Channel.
Yhden erikoisuuden haluan vielä mainita. Lähistöllämme sijaitsi kehuttu Roebling Tea Room, jonne poikkesimme niin ikään brunssille. Paikka oli aivan ihana, vanhaan tehdashalliin tehty iso mutta viihtyisä ravintola. Ruokalista poikkesi hieman klassisesta brunssitarjonnasta emmekä itseasiassa ihan tarkkaan tienneet mitä tilasimme. Saimme kuitenkin eteemme ruhtinaallisen kokoiset annokset hedelmiä tuoreella mintulla, melko erikoisen meksikolaisen juustokeiton pavuilla sekä english muffinin väliin kasatun juusto-munaburgerin ranskiksilla. Ei hassumpaa! Tee oli hyvää, samoin kahvi. Roebling Tea Room tarjoaa myös illallista. Suosittelen, kaunis paikka ja hieman erilainen ruokalista. Brunssia tarjoillaan vain viikonloppuisin.

Roebling Tea Room.

Ranskiksia aamupalaksi, totta kai! @ Roebling Tea Room.

Kaikissa yllämainituissa paikoissa brunssista juomineen ja tippeineen selvittiin kahteen pekkaan yhteensä 40 - 60 dollarilla. Erittäin kohtuulliset hinnat laadukkaasta, usein luomusta ruoasta ja todella hyvästä palvelusta.

Söimme aamiaista myös satunnaisissa dinereissa ja kahviloissa, joita varsinkin Williamsburgin Bedford Avenuella tuntui olevan ihan joka nurkan takana. Munia ja leipiä saa viikon jokaisena päivänä useimmista kahviloista, samoin pannareita ja hyvää kahvia. Aamiais- ja brunssikulttuuri on asia, jonka kaipaisi vielä yleistyvän Suomessa. Turussa on tarjolla viikonloppuisin muutamia brunsseja, mutta aamiaismenuja ei tietääkseni ole missään. Buffetbrunssin mättämisen sijaan olisi kiva valita aamiaislistalta pari hyvin tehtyä annosta.

Bloggaaja @ Brooklyn Bridge.

1. Liikutuin. Onneksi söin ennenku luin. Nam!

1. Nam! Nyki on kyl ihana. Mut mäpä tarviin sulta kaikki parhaat San Francisco -vinkit, muistelet että ootte olleet siellä! Ja mulla on se suunta suunnitelmissa.

2. Apua.Mun on niin pakko päästä Nykiin.

1. No niin on. Sinne on ihan jokaisen ihmisen päästävä.

3. Kiitos sulle Janna, että mäkin oon päässy täna kesänä Nykiin ihan- niinkun-melekeen!
    t. ahkera lukija

1. Ole hyvä Nanna! Olin kyllä aika varma, että reissun aikana multa ois lähtenyt jokunen fb-kaveri, ihan vaan sen hehkutuksen määrän takia. Mutta ihanaa että sääki pääsit Nykkiin!

4. Mä tämmöisenä aamupalaaddiktina katselen näitä sun kuvia täällä ihan vesi kielellä. Mmmm. Nyki...

1. Aamupalaaddiktius on kyllä ihanaa ja kauheeta. Nyki ei siinä suhteessa jätä kylmäksi. Toinen yhtä ihana aamiaiskaupunki on Berliini. Rakastan molempia!

5. Näyttää herkulliselta. Seuraavalla kerralla pitää sitten majoittua Brooklyniin seuraavalla kerralla.

1. Sitä suosittelen kyllä ehdottomasti. Brooklynin tunnelma on muutenkin hetkistä Manhattania rauhallisempi, oli ihana asustella siellä.